دسته‌بندی نشده, مقالات فلفلز

مهم ترین عامل زگیل تناسلی و سرطان _ ویروس HPV

پیشگیری زگیل تناسلی
زگیل تناسلی

مهم‌ترین عامل زگیل تناسلی و سرطان _ ویروس HPV

به‌احتمال‌زیاد همه ما تابه‌حال بارها نام بیماری زگیل را شنیده‌ایم و شاید آن را تجربه نیز کرده باشیم. زگیل را می‌توان یک بیماری پوستی در نظر گرفت که ویروسی است و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. زگیل تناسلی رایج‌ترین نوع از زگیل به حساب می‌آید که نیاز به توجه و درمان دارد. در ادامه بیشتر با این بیماری و راه‌های جلوگیری از آن آشنا خواهیم شد.

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی را می‌توان زگیل تناسلی در نظر گرفت. این بیماری توسط ویروس HPV یا همان پاپیلومای انسانی منتقل می‌شود. باید متذکر شد این ویروس علاوه بر زگیل تناسلی می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان در دستگاه تناسلی به‌ویژه دهانه رحم شود. البته ویروس HPV انواع مختلفی دارد که بعضی از انواع آن بیماری‌زا نیستند.
زگیل‌های تناسلی یک سری برجستگی‌های کوچک به رنگ خاکستری یا حتی به رنگ پوست هستند که در مجراهای دستگاه تناسلی و یا در نزدیکی آن شروع به رشد می‌کنند. زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در نزدیکی مقعد، مهبل، مجاری ادراری، روده و آلت تناسلی نیز دیده شود. دقت داشته باشید که زگیل تناسلی با نام‌های دیگری چون ژنیتال وارت و کوندیلوما آکومیناتا نیز شناخته می‌شود.

حقایقی درباره زگیل تناسلی

⦁ زگیل تناسلی یک بیماری مسری است.
⦁ یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی، رابطه جنسی محافظت نشده و بدون استفاده از کاندوم است.
⦁ برخی از زگیل‌های تناسلی به داروهای موضعی به‌خوبی پاسخ می‌دهند و برطرف می‌شوند.
⦁ از هر 100 نفر که فعال جنسی هستند، حداقل یک نفر مبتلا به زگیل تناسلی است.
⦁ زگیل تناسلی ممکن است هنگام تولد از مادر به فرزند انتقال یابد.

علائم زگیل تناسلی

گاهی اوقات فردی که مبتلا به زگیل تناسلی است، متوجه یک سری توده‌ها و یا برآمدگی‌هایی در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد می‌شود که غیرطبیعی به نظر می‌رسد و قبلا چنین چیزی در آن قسمت‌ها وجود نداشته است. البته گاهی اوقات امکان دارد فردی مبتلا به این ویروس باشد و هیچ علائم ظاهری نداشته باشد.

زگیل تناسلی چرا به وجود می‌آید؟

زگیل تناسلی وقتی به وجود می‌آید که فردی سالم با فردی بیمار رابطه جنسی برقرار کند، زیرا زگیل تناسلی یک بیماری پوستی مقاربتی است. این ویروس مسری به‌محض تماس با پوست، انتقال می‌یابد. در میان افرادی که تجربه رابطه جنسی دارند، تعداد زیادی از آن‌ها در معرض ابتلا به این ویروس هستند.
سیستم ایمنی بدن می‌تواند خیلی زود این ویروس را نابود کند، ولی اگر این ویروس به هر دلیلی در بدن برای طولانی‌مدت باقی بماند، به‌صورت زگیل‎هایی برجسته روی پوست ناحیه تناسلی یا مقعد خودش را نشان می‌دهد. این زگیل‌ها رنگی مشابه با پوست دارند و خیلی روشن یا خیلی تیره نیستند.

عوامل بروز زگیل تناسلی

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

عوامل بروز زگیل تناسلی

⦁ رابطه جنسی بدون کاندوم

علت ابتلا به زگیل تناسلی در خانم‌ها و آقایان تقریبا مشابه است. مهم‌ترین عامل که باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود، رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده به ویروس HPV است. این بیماری بیشتر در روابط جنسی که به موارد بهداشتی مثل استفاده از کاندوم توجه نمی‌شود، پیش خواهد آمد. دقت داشته باشید که حتی اگر تنها تماس نزدیک دستگاه تناسلی صورت بگیرد، امکان انتقال ویروس وجود دارد؛ یعنی اگر دخول یا ارگاسم و انزال صورت نگیرد. از همین رو توصیه می‌شود حتما در زمان برقراری رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید تا چنین مشکلی برای شما پیش نیاید.

⦁ استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده به ویروس

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند منجر به بروز زگیل تناسلی شود، استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده به ویروس است. برای مثال اگر شما از تیغ، حوله یا لیف فرد استفاده کنید، امکان دارد شما نیز به چنین بیماری دچار شوید

⦁ سونای بخار و ماساژ

گاهی اوقات افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بر روی سکو، صندلی و تخت‌های مخصوص به سونای بخار و ماساژ می‌نشینند و محیط را به این ویروس آلوده می‌کنند. حال اگر فرد سالمی به این محیط برود و دقیقا در همان‌جا که فرد بیمار نشسته بوده، بنشیند به این بیماری دچار می‌شود.

⦁ اپیلاسیون

در اپیلاسیونی که به شیوه‌ی غیربهداشتی انجام شود امکان انتقال ویروس است؛ مثلا اگر کاردکی که با آن موم بر روی سطح بدن کشیده می‌شود مشترک باشد، امکان دارد باعث انتقال بیماری شود.

⦁ استخر

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که رفتن به استخر باعث انتقال این ویروس می‌شود، اما باید دانست که استخر باعث انتقال زگیل تناسلی نمی‌شود، زیرا در استخر بر روی ناحیه تناسلی پوششی قرارگرفته و همین موضوع مانع از انتقال ویروس خواهد شد.

⦁ استفاده از لباس‌زیر دیگران

ازنظر بهداشتی استفاده از لباس‌زیر دیگران کاری اشتباه است و امکان دارد مشکلات بسیاری را پیش آورد؛ اما تابه‌حال گزارشی از اینکه استفاده از لباس‌زیر دیگران باعث مبتلا شدن به بیماری زگیل تناسلی می‌شود، وجود نداشته؛ اما توصیه می‌شود این کار را به‌هیچ‌وجه انجام ندهید.

⦁ ارتباطات در منزل

ارتباطاتی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن و یا استفاده از ظروف غذا مشترک باعث انتقال زگیل نمی‌شود. فقط باید لوازم شخصی حمام و تراشیدن موهای زائد دو فرد از یکدیگر جدا باشد؛ چراکه این دست از لوازم می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

پیشنهاد استفاده از کاندوم

پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می‌تواند خطر سرطان به دنبال داشته باشد

سرطان دهانه رحم، هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا به زگیل‌های تناسلی اقدام به درمان نکند و ویروس HPV فرصت گسترش پیدا ‎کند. در این موقعیت سلول‌ها شروع به رشد بیش‌ازحد می‌کنند و به‌تدریج به سمت سرطانی شدن پیش می‌روند.
ویروس HPV دارای انواع مختلفی است و دو نوع HPV16 و HPV18 از خطرناک‌ترین انواع این ویروس محسوب می‌شوند و می‌توان گفت همین دو نوع حدود هفتاد درصد سرطان‌های رحم را ایجاد می‌کنند. البته باید متذکر شد ابتلا به سرطان رحم حدود چندین سال طول می‌کشد و بهترین راه برای مطمئن شدن و جلوگیری از وقوع این عارضه، انجام تست پاپ اسمیر به‌صورت منظم است.
بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی، رعایت نکات بهداشتی است؛ بنابراین حتما لوازم شخصی بهداشتی مخصوص به خود را داشته باشید و در زمان برقرار رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید. فروشگاه فلفلز ازجمله فروشگاه‌هایی است که انواع محصولات بهداشتی را عرضه می‌کند و شما می‌توانید از طریق آن هر آنچه نیاز دارید را سفارش دهید و درب منزل به صورت محرمانه تحویل بگیرید.

بهترین کاندوم به توصیه پزشکان :

یکی از بهترین کاندوم های موجود برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی هنگام برقراری رابطه جنسی استفاده از کاندوم ساگامی (اصل ژاپن) می باشد. کاندوم ساگامی به عنوان نازک ترین کاندوم جهان شناخته شده و مانند کاندوم های ایرانی از جنس لاتکس نبوده واز جنس پلی اورتان (استقامت زیاد در مقابل پارگی) می باشد به همین دلیل مناسب ترین کاندوم برای افراد مبتلا به ویروس HPV می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *